Ultima Ora

Cum comunică Generația Z. Semnificațiile ascunse ale semnelor de punctuație din mesaje

Cum comunică Generația Z. Semnificațiile ascunse ale semnelor de punctuație din mesaje

Astfel că adolescenții acordă conotații apare pentru puncte, virgule, liniuțe, ghilimele, etc. 

Semnele de punctuație ale Generației Z

Generația Z nu folosește semnele de punctuație doar pentru a respecta regulile gramaticale clasice, le transformă în instrumente de exprimare a emoțiilor, intențiilor și atitudinilor. 

Semnele de punctuație capătă noi sensuri, potrivit experților. Anumite semne, precum punctul și virgula, sunt tot mai puțin folosite iar altele nu mai au semnificațiile tradiționale.

„Observăm o schimbare reală în modul în care semnele de punctuație sunt folosite în comunicarea de zi cu zi, mai ales de către generațiile tinere”, spune Noël Wolf, educated lingvist la Babbel, pentru MailOnline.

Punct

Prin urmare, punctul, care înseamnă sfârșitul unei propoziții, este acum folosit ca un gest tranșant. Un răspuns simplu de tipul „Okay” poate fi perceput ca rece sau pasiv-agresiv, în distinction cu „Okay!”, care este mult mai prietenos. 

Esențial pentru claritatea propozițiilor, punctul este tot mai des interpretat în mesaje ca un semn al durității sau finalității, iar punctele de suspensie, care în mod tradițional indică text omis sau un gând întrerupt, sunt folosite acum pentru a transmite ezitare, stânjeneală sau nuanțe emoționale, cum ar fi în „Cred că… vom vedea.”

Ghilmele

Ghilimelele au rolul clar de a indica vorbirea directă sau citarea unei surse. Însă în comunicarea digitală de pe platforme precum TikTok, Instagram sau X, ghilimelele sunt folosite pentru a transmite ironie, sarcasm sau distanțare emoțională. Noël Wolf explică:

„Generația Z folosește ghilimelele pentru a transmite un alt mesaj decât cel aparent, de exemplu când scriu ‘Sunt „bine”’,  sugerează accurate contrariul”, explică Noël Wolf.

Această practică poate fi interpretată ca o formă modernă de limbaj corporal exprimat prin punctuație.

Virgula

Și virgula începe să capete alte sensuri, fiind folosită pentru a imita ritmul vorbirii și pauzele naturale din limbajul oral. De exemplu, în fraza „Deci, hmm, asta s-a întâmplat,” virgula creează un ritm ce imită cadența conversației.

Cratime

Cratimele (–) sunt semne versatile pentru a marca accentul, interjecțiile sau schimbări bruște de ton, cum ar fi în propoziția „A zis că e ‘bine’ – și apoi m-a blocat.” Popularitatea lor este influențată și de instrumente digitale, precum ChatGPT, care utilizează frecvent aceste liniuțe pentru a indica schimbări de ton sau pauze în text.

Noile valențe ale punctuației

Aceste reinterpretări sunt o formă de „code-switching” în punctuație, potirvit lui Wolf. În contexte formale, inclusiv Generația Z revine la regulile convenționale, însă în spațiile digitale informale punctuația este parte a unui sistem complex, multimodal, care transmite nu doar sens gramatical, ci și ton, intenție și identitate.

Pe platforme, precum X sau în conversațiile pe WhatsApp, punctuația are o greutate emoțională egală cu structura sintactică a mesajului.

Apare astfel un dialect funcțional al punctuației, intuitiv, adaptabil și foarte expresiv. 

Emoji-urile Generației Z

Generația Z schimbă și modul în care folosește emoji-urile. Adolescenții aleg variante bizare și neobișnuite de emoji-uri.

Emojipedia explică că, pentru cei predominant tineri și „chronically on-line”, a fi la curent cu trendurile emergente devine un mod de a-și construi identitatea și de a se distanța de generațiile considerate „depășite”. Într-o cultură influențată de ironie, anxietăți existențiale și umor put up-standard, evitarea convențiilor mainstream devine un simbol al statutului.

Crearea de meme-uri underground și momente micro-virale care separă „cei care știu” de „cei care nu știu” devin repere importante pentru identitatea generației on-line, lăsându-i în afara jocului, adesea intenționat, pe ceilalți, potrivit a1.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *