Ministerul Educaţiei şi Cercetării a informat, luni seara, că în majoritatea covârşitoare a claselor nu există schimbări în anul şcolar 2025 – 2026, măsurile fiscal-bugetare afectând mai ales situaţia claselor sub efectiv.
După reorganizarea celor 507 unităţi de învăţământ şi creşterea normei didactice săptămânale de predare cu două ore, o altă măsură prevăzută de Legea fiscal-bugetară nr. 141/2025 a fost modificarea limitelor minime şi maxime pentru numărul de copii la clasă. În acest context, Ministerul Educaţiei a precizat că „majoritatea claselor din România care se încadrau între limitele anterioare se vor încadra şi în noile limite”.
„În majoritatea covârşitoare a claselor, nu avem schimbări, măsurile fiscal-bugetare afectând mai ales situaţia claselor sub efectiv. Într-adevăr, acest demers de modificare a limitelor minime şi maxime pentru numărul de copii în clasă a afectat mai ales clasele cu 8 sau 9 copii (adică aproximativ 0,5% din totalul claselor de învăţământ primar şi gimnazial din anul şcolar 2024 – 2025) şi, în mai mică măsură, unele clase la nivel de liceu. De asemenea, în anul şcolar 2024 – 2025 au funcţionat la nivel naţional, în clasa a VIII-a, 12 clase cu 1 elev, 26 de clase cu 2 elevi, 52 de clase cu 3 elevi, 64 de clase cu 4 elevi, 84 de clase cu 5 elevi, 92 de clase cu 6 elevi şi 107 clase cu 7 elevi, model care va fi reorganizat la rândul său. Este posibil ca aceste măsuri fiscal-bugetare să crească uşor ponderea învăţământului simultan (la nivel primar şi gimnazial), în estimarea ministerului de la 6% în prezent la 7,5%. Din nou, acest procent nu iese din diverse repere europene”, a arătat Ministerul Educaţiei.
Conform sursei citate, ţinta ministerului rămâne una flexibilă: reducerea învăţământului simultan prin relocarea adecvată a copiilor în şcoli unde pot avea acces la un proces educaţional standard (aşa cum tind spre exemplu practicile educaţionale din Finlanda) sau derularea învăţământului simultan acolo unde este necesar, dar prin utilizarea unor metodologii adecvate, decizia urmând interesele comunităţii locale şi evaluarea educaţională a inspectoratelor şcolare (aşa cum tind, spre exemplu, practicile educaţionale din Franţa şi Irlanda).
„Ministerul Educaţiei şi Cercetării va informa public asupra rezultatelor definitive pentru anul şcolar 2025 – 2026 atunci când acestea vor fi disponibile în forma finală”, a dat asigurări instituţia.
În tradiția națională recentă, lucrurile stau astfel:
Legea 1/2011 (forma inițială):
– Primar: 12 (min.) – 25 (max.), cu media 20;
– Gimnaziu: 12 (min.) – 30 (max.), cu media 25;
– Liceu: 15 (min.) – 30 (max.), cu media 25.
Legea 198/2023:
– Primar: 10 (min.) – 22 (max.), cu media 16;
– Gimnaziu: 10 (min.) – 26 (max.), cu media 18;
– Liceu: 15 (min.) – 26 (max.), cu media 22.
Ca excepții, limitele minime pot fi scăzute cu 2, iar cele maxime crescute fără limită (cu acordul ministerului).
Măsurile de criză prin Legea 141/2025:
– Primar: 12 (min.) – 24 (max.), cu media 18;
– Gimnaziu: 12 (min.) – 28 (max.), cu media 20;
– Liceu: 16 (min.) – 30 (max.), cu media 23.
Ca excepții, limitele minime pot fi scăzute cu 2, iar cele maxime crescute cu cel mult 4 (cu acordul inspectoratului școlar județean). Ministerul nu va încuraja creșteri maximale, iar reducerea efectivelor la clase în funcție de numărul de copii cu cerințe educaționale speciale a rămas în vigoare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Jurnalu și pe Google News