Ministrul Fondurilor Europene anunță că proiectele vitale pentru infrastructură nu vor fi abandonate, ci vor beneficia de granturi și mecanisme europene alternative.

Autostrăzile A7 și A8, scoase din PNRR, vor fi finanțate din alte surse FOTO: Arhivă
Ministrul Fondurilor Europene, Dragoș Pîslaru, a anunțat miercuri, la Antena 3 CNN, că autostrăzile A7 și A8 vor beneficia de finanțare în afara PNRR, prin fonduri europene nerambursabile (granturi) și prin mecanismul SAFE (Security Action for Europe).
„Vestea foarte bună este aceea că autostrada A7, cu segmentele pe care suntem cel mai avansați și care este crucială pentru conectarea cu Moldova, am agreat să o mutăm pe Grant. Știm că aceste loturi se pot face, iar dacă le mutăm pe Grant nu mai avem o problemă legată de spațiul fiscal, pentru că vor fi plătite cu fonduri nerambursabile, deci impactul asupra deficitului bugetar este zero”, a explicat ministrul.
A7: Cinci loturi mutate pe granturi, în valoare de 2,1 miliarde euro
Pîslaru a precizat că două secțiuni ale A7, Focșani-Bacău și Bacău-Pașcani, au un nivel ridicat de maturitate și garanții din partea constructorilor că pot fi finalizate până în august 2026. Astfel, cinci loturi din autostradă, cu o valoare totală de aproximativ 2,1 miliarde euro, vor fi finanțate prin granturi.
„Așa că, da, finalizăm A7. Mi se pare un lucru foarte bun, care vine după toate discuțiile despre autostrăzi, ca un element reconfortant pentru români: autostrada A7 se termină cu fonduri nerambursabile din PNRR. Este o veste foarte, foarte importantă și va fi un indicator clar al succesului PNRR-ului românesc”, a afirmat ministrul.
A8, în afara PNRR, dar cu șanse prin programul SAFE
În ceea ce privește Autostrada A8, aceasta nu va mai fi inclusă în PNRR, însă Guvernul caută să o finanțeze prin alte programe europene.
„Nu rămâne în PNRR și încercăm acum să găsim finanțare și pe programul de transport. Ce vă pot spune este că am depus un program ambițios legat de SAFE. Nu vă pot spune suma sau proiectele în sine, pentru că cred că le va anunța prim-ministrul odată ce are un pre-acord cu Comisia”, a precizat Dragoș Pîslaru.
Renegocierea PNRR: mutarea proiectelor viabile pe granturi, eliminarea celor cu risc
Ministrul a explicat că obiectivul renegocierii PNRR este redistribuirea eficientă a fondurilor astfel încât România să nu piardă bani europeni.
„Efortul mare de renegociere e ca să mutăm tot ce e de mutat, o reașezare completă, astfel încât toate proiectele care se pot implementa până în 2026 să fie puse pe componenta de grant, ca să nu pierdem niciun euro. Proiectele mature le mutăm pe granturi. Cele cu risc mediu le păstrăm pe împrumuturi, iar cele cu risc ridicat le scoatem. Pentru proiectele prioritare, căutăm surse alternative de finanțare”, a spus Pîslaru.
Întrebat care sunt proiectele eliminate, ministrul a răspuns: „Sunt două categorii: cele care nu se fac până în august 2026 și cele pentru care au fost probleme de achiziții publice”.
El a subliniat că anumite obiective de infrastructură, „de tipul autostrăzi și infrastructură feroviară”, nu mai pot fi continuate din PNRR, din cauza problemelor în procedurile de achiziții. În aceste cazuri, soluția este finanțarea din alte programe, precum cel de coeziune sau transport. „La asta se lucrează în acest moment”, a încheiat ministrul.